Käytännössä urheilu- ja liikuntaorganisaatioiden
kuten muidenkin organisaatioiden toiminnassa on paljon kehittämiskohteita,
joiden havaitseminen organisaation sisältä käsin on lähes mahdotonta. Hyvä
esimerkki tästä on mielestäni Heikki Venholan esittelemä tapaus, jossa lapsen liittyminen valittuun
jalkapalloseuraan oli lopulta niin hankala prosessi, että lapsi liittyikin
kilpailevaan jalkapalloseuraan. Blogikirjoituksensa lopuksi Venhola esittää
kysymyksen siitä, tietääkö ja ymmärtääkö kakkoseksi jäänyt urheiluseura, kuinka
huonosti toiminta oli kyseisessä joukkueessa organisoitu. Uskoakseni vastaus
tähän on selkeä: ei ymmärrä.
Varsinkin urheiluseurat tarkastelevat hyvin harvoin
toimintaansa ulkopuolelta, sillä urheiluseura on tiivis yhteisö, joka perustuu
nimenomaan yhteisiin intohimon kohteisiin. Näiden kyseenalaistaminen voisi
tuhota koko seuran toiminta-ajatuksen. Kuitenkin ulkopuolisen silmin
tarkasteltuna toiminnasta nousee usein esille oleellisia ja yllättäviäkin
kehityskohteita, joihin tarttumalla toimintaa on mahdollista kehittää haluttuun
suuntaan.
Mikko Ulanderin mukaan uutta arvoa luovat
innovaatiot syntyvätkin yleisimmin silloin, kun eritaustaiset toimijat
kohtaavat ja haastavat toinen toistensa näkemyksiä. Mikäli näitä kohtaamisia ei
tapahdu, on kehittäminen usein toistuvasti samantapaista tai epäoleellisiin kehityskohteisiin
keskittymistä.
Ulanderin mukaan urheiluseurojen yhtenä toiminnan
kehittämisen esteenä onkin niin sanottu turvallisuushaaste. Tällä hän
tarkoittaa sitä, että urheiluseurat pitävät katseen tiukasti arkisessa
toiminnassa, jolloin pidemmän tähtäimen visioinnille ei jää tilaa. Tämä johtaa
puolestaan tilanteeseen, jossa urheiluseuran toteuttamat muutokset ovat
useimmiten turvallisia ja inkrementaalisia. Mielestäni joskus kuitenkin myös
näiden arkipäiväisten muutosten tekeminen voisi tuoda asiakkaalle eli urheiluseuran jäsenelle ison arvon
pienellä vaivalla. Esimerkiksi edellä esitetyssä tapauksessa välitön
vastaaminen sähköpostiin ja lupaus asian selvittämisestä sekä tämän lupauksen
pitäminen olisivat voineet estää lapsen siirtymisen kilpailevaan seuraan.
Yksinkertaista ja helppoa, mutta samalla erittäin tärkeää asiakkaan
näkökulmasta katsottuna
Mikäli kehittäminen ja muutosten tekeminen on niin
helppoa, miksei siinä sitten yleensä onnistuta? Voi olla, että kehitettävät
asiat ovat usein toiminnan kannalta epäoleellisia tai inkrementaalisia, mutta
mielestäni kehittämistoiminnassa tulee huomioida myös kehittämisen toteuttajat
eli ihmiset. Henkilökunnan osallistaminen, motivoiminen ja sitouttaminen osaksi
muutosta ovat sen onnistumisen kannalta äärimmäisen tärkeitä asioita. Muutoksen läpivieminen ei ole helppoa
eikä yksinkertaista sillä kokeneimmatkaan yritysjohtajat siihen välttämättä pysty. Urheiluseuroissa johtajat ovat usein ylityöllistettyjä ja joskus jopa
ainoita täyspäiväisiä työntekijöitä, jotka toimivat jatkuvasti kapasiteettinsa
äärirajoilla.
Urheiluseuratoiminnassa on siis valtavasti kehitettävää, siitä voinemme kaikki olla samaa mieltä. Kehityskohteet eri seuroissa ovat uskoakseni myös pitkälti samoja, mutta jokainen urheiluseura on uniikki eikä mielestäni olekaan tarkoituksellista pyrkiä kehittämään samasta muotista tuotettuja seuroja.
Mikko
Mäntylä on kirjoittanut unelmien urheiluseurasta vanhemman näkökulmasta tarkasteltuna useamman oivallisen ja innostavan blogikirjoituksen. Unelmoiminen,
heittäytyminen ja villienkin ideoiden ylöskirjaaminen ovat innovatiivisen
toiminnan kehittämisen kannalta enemmän kuin toivottuja käytäntöjä. Edellä
kirjoitetun pohjalta ja Mäntylän innoittamana päädyin kuvailemaan myös minun
unelmien urheiluseuraani. Millainen olisi sinun unelmiesi urheiluseura?
|
Yläpuolelle olen koonnut kollaasin unelmien
urheiluseuran piirteistä, joista osa voisi hyvin toimia myös unelmien
urheiluseuran toimintaa ohjaavina arvoina. Unelmien urheiluseurassa
toimitaan pitkäjänteisesti, innostuneesti ja yhdessä. Järjestäytynyt toiminta,
vastuunjako ja motivoituneet työntekijät takaavat laadukkaiden palveluiden
tuottamisen. Asiakkaista välitetään ja heitä kohdellaan tasavertaisesti.
Työntekijät haluavat jatkuvasti kehittää itseään ja heidän ammattitaitoonsa
luotetaan, mutta muistetaan heidänkin olevan vain ihmisiä.
Huomasin kollaasia kootessani, että suurin osa
siihen kirjoittamistani piirteistä liittyy enemmän ihmisten kuin asioiden
johtamiseen. Voisimmeko siis nähdä urheiluseurat ihmisistä koostuvina
yksikköinä, joiden tehtävänä on vastata asiakkaiden eli muiden ihmisten
tarpeisiin mahdollisimman hyvin? Tämä voi kuulostaa yksinkertaiselta, mutta
erityisesti julkisella ja kolmannella sektorilla asiakasajattelu on verrattain
uusi asia. Edellisen blogikirjoitukseni herättämässä
Twitter-keskustelussa nousi esille idea urheiluseuratoiminnan kehittämisestä
kokonaan asiakaslähtöisesti. Urheiluseurahan tarjoaa nimenomaan palveluita
urheilua harrastaville, joten miksei se voisi kehittää toimintaansa kokonaan
urheilijoiden tarpeista käsin? Ulkopuolinen toiminnan tarkastelu yhdistyisi
palvelun ostajien näkökulmaan, jolloin palvelu ja asiakkaan tarpeet kohtaisivat
myös käytännössä paremmin.
On muistettava, että toiminnan kehittäminen on aina
pitkäjänteinen prosessi eikä isoja muutoksia voida toteuttaa hetkessä.
Varsinkin urheiluseuratoiminnassa jo pelkästään muutosehdotusten läpivieminen
voi kestää pitkiäkin aikoja, koska usein vapaaehtoisina toimivan
luottamusjohdon tulee ne hyväksyä. Pienempien muutosten tulisi puolestaan aina
pohjautua johonkin isompaan pitkän ajan suunnitelmaan, jotta ne tukevat
toiminnan kehittymistä haluttuun suuntaan.
Blogikirjoitukseni ovat tähän asti käsitelleet lähinnä
urheiluseuratoimintaa ja erilaisten ilmiöiden tarkastelemista sen näkökulmasta.
Ensi viikolla hyppään minulle tuntemattomampaan aiheeseen, kun tarkastelen
julkisen puolen liikuntapalveluiden kehittämistä ja esittelen Asikkalan kunnan liikuntapalveluiden esimerkillistä toimintaa.
Jäin miettimään lopussa esittämääsi, jokseenkin vanhakantaista suunnittelunäkemystä ("Pienempien muutosten tulisi puolestaan aina pohjautua johonkin isompaan pitkän ajan suunnitelmaan, jotta ne tukevat toiminnan kehittymistä haluttuun suuntaan"). Miksi pienempienkin muutosten tulisi pohjautua johonkin? Jos organisaatioteoria on lähellä sydäntä, niin tutustu toki myös kokeilukulttuuriin. Itse promoan seuratominnassa kovasti riskittömiä, pieniä muutoksia ja kokeiluja ja vaikutusten dokumentoimista. Joskus mennään pieleen, joskus osutaan kultasuoneen ja mennään oikeaan suuntaan.
VastaaPoistaHei Ninni!
PoistaKiitos tuhannesti kommentistasi. Piristit aamuani olemalla ensimmäinen blogiani kommentoinut :)
Olen kanssasi täysin samoilla linjoilla kokeilukulttuurin ideasta! Olen jonkin verran tutustunut kokeilukulttuurin ideaan Valo ry:n organisaatiokulttuuria tutkiessani. Lähinnä näkemykselläni tarkotin sitä, että myös urheiluorganisaatioilla olisi hyvä olla visio tulevaisuuden tilasta. Tämä visio ja aidosti määritellyt arvot ohjaavat sitten käytännössä myös näitä pieniä kokeilujen kautta toteutuvia muutoksia. Tietysti tämä vaatii sen, että visio on kirkkaana kaikkien organisaatiossa toimivien mielessä ja ymmärretään mitä se käytännössä tarkoittaa. Esimerkiksi jos urheiluseura tavoittelee pidemmällä tähtäimellä korkeampaa asiakastyytyväisyyttä, voi se lähteä erilaisten spontaanien kokeilujen avulla tätä tavoitetta saavuttamaan.
Mukavaa, että olet törmännyt blogiini ja se on herättänyt sinussa ajatuksia! Toivottavasti näin tapahtuu jatkossakin :)
Mukavaa alkavaa viikonloppua!
T. Mia
Haha. Urheiluorganisaatiossa pyöriviin hallintotieteilijöihin törmää niin harvoin, että kun sellaisen löytää niin on pakko pysyä messissä ja kommentoida. ;)
PoistaArvasinkin, että tarkoitit juuri tuota, pakko olo näsäviisastella, koska visiointi ja strategiat ja arvot kyllä mun kokemuksen mukaan osataan repiä seuratoimintaan, toteutusta ei.
Hauskaa viikonloppua sullekin!